Za szybka i za droga zabawka w rękach polityków (na koszt podatników) czyli… historia Pendolino w Polsce.


Historia Pendolino w PolsceKrytyka Pendolino.

13.12.2014 (IAR) – Miało być siedemnaście, na razie będzie dziewięć. Jutro pierwsze pociągi Pendolino zabiorą pierwszych pasażerów. Nowoczesne składy będą kursować na trasach z Warszawy do Trójmiasta, Katowic, Krakowa i Wrocławia.

Kontrakt na zakup 20 pociągów został podpisany w maju 2011 roku. Wartość kontraktu to 665 milionów euro. Umowa przewidywała także serwisowanie i utrzymanie techniczne pociągów na okres maksymalnie 17 lat. PKP Intercity otrzymało na zakup kredyt z Europejskiego Banku Inwestycyjnego W sierpniu 2013 roku pierwszy egzemplarz trafił do Polski. Na początku tego roku prezes spółki Marcin Celejewski mówił o historycznym wymiarze tego zakupu. Pendolino miało być jednocześnie symbolem i zwieńczeniem zmian na kolei.

Wiosną tego roku plany PKP Intercity pokrzyżował wykonawca pociągów, firma Alstom. Złożyła ona w Urzędzie Transportu Kolejowego wniosek homologacyjny, zawierający maksymalną prędkość 160 kilometrów na godzinę. Tymczasem pociąg miał jeździć po polskich torach 200 kilometrów na godzinę. Konflikt spowodował, że PKP Intercity zaczęło naliczać kary za niewywiązywanie się z kontraktu. Rzeczniczka PKP Intercity Zuzanna Szopowska uzasadniała decyzję tym, że przewoźnik nie może odebrać towaru niezgodnego ze specyfikacją przetargową.

Negocjacje z Alstomem, by zmienił wniosek homologacyjny trwały do lipca i zakończyły się ugodą. Pociągi dostały homologację na 250 kilometrów na godzinę, a firma prawdopodobnie nie zapłaciła kary. Przewoźnik rozpoczął testy i szkolenia. Konieczne było wyszkolenie załóg, a same pociągi musiały przejechać po kilka tysięcy kilometrów, by mogły być dopuszczone do normalne eksploatacji.

W połowie listopada miała ruszyć przedsprzedaż biletów na Pendolino. Ruszyła, ale tylko na kilka godzin. System się zawiesił, co sparaliżowało sprzedaż wszystkich biletów. Prezes PKP Jakub Karnowski powołał sztab kryzysowy, który pracował nad zlokalizowaniem błędu i likwidacją usterki. Poleciały także głowy. Posadę stracił członek zarządu PKP Intercity odpowiedzialny za pion informatyczny oraz dyrektor tego pionu.

Awarię udało się naprawić po kilku dniach. Tydzień temu jeden ze składów Pendolino pokonał trasę z Warszawy do Gdańska w dwie i pół godziny. Jutro o jego jakości i przydatności przekonają się pierwsi pasażerowie.

Informacyjna Agencja Radiowa/IAR/A. Pszoniak/dj

13.12.2014 (IAR) – Nowoczesny, szybki, ale też ciasny i polityczny. Pociąg Pendolino, który zabierze jutro pierwszych pasażerów, od dawna jest w ogniu krytyki.

Eksperci zajmując się kolejnictwem zarzucają, że zakup składów był nieuzasadniony. Zdaniem Adriana Furgalskiego z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, Pendolino jest za szybki, jak na polskie koleje. Ekspert zwraca uwagę, że w 2016 roku, kiedy zakończą się wszystkie prace modernizacyjne na głównych trasach kolejowych, szybkie pociągi pojedzie z maksymalną prędkością ledwie na 40 procent z nich, czyli na niecałych 400 kilometrach.

Oznacza to, że Pendolino stało się zabawką w rękach polityków, co odbywa się kosztem publicznych pieniędzy. Kilka tygodni temu Komisja Europejska odebrała Polsce część dotacji na szybki pociąg, agrumentując, że krajowa infrastruktura kolejowa nie jest przystosowana do potrzeb szybkiego pociągu.

Krytykiem projektu Pendolino jest także dziennikarz zajmujący się tematyką kolejową, Karol Trammer. Jego zdaniem, prędkość 200 kilometrów na godzinę mogą też osiągać tradycyjne składy, prowadzone przez nowoczesne lokomotywy, którymi już dziś dysponuje PKP Intercity. Jego zdaniem nie można też mówić o rewolucji w komforcie podroży. Nie zrobiła na mi wrażenia dobrze pracująca klimatyzacja, wygodne fotele, ani lampka przy siedzeniu. Karol Trammer zaznacza, że podobne rozwiązania można spotkać nawet na trasach obsługiwanych przez TLK. Co więcej, zdaniem eksperta, pociąg jest o wiele bardziej ciasny niż podobne maszyny kursujące we Francji czy w Niemczech.

Pociąg Pendolino połączy Warszawę z Katowicami, Krakowem, Trójmiastem i Wrocławiem. Maksymalną prędkość, 200 kilometrów na godzinę rozwinie na 80 – kilometrowym odcinku Centralnej Magistrali Kolejowej. PKP Intercity kupiło 20 składów szybkiego pociągu. Jednak jutro na tory wyjedzie tylko 9.

Informacyjna Agencja Radiowa/IAR/A.Pszoniak/dj

źródło: stooq.pl

„…Za kilka dni dokona się przecież największy cywilizacyjny awans od tysiąca lat – na tory wyjadą wreszcie, po latach męczarni rodzenia tego projektu, składy „pendolino”. Dziewięć, docelowo dwadzieścia pociągów, które rząd nam zafundował za mniej więcej 2 miliardy złotych. Za te dwa miliardy, za które można by kupić kilkadziesiąt pełnych składów normalnych, i to w polskiej fabryce, gdzie by dało to pracę i zarobek Polakom, dostaniemy coś, co wbrew zapowiedziom nie skróci czasu przejazdu między głównymi miastami. W niektórych wypadkach „pendolino” jeździć będą nawet wolniej od zwykłych Inter City. Ale za to znacznie drożej.

Żeby ludziska przypadkiem nie jeździli taniej, tanie ekspresy zostaną polikwidowane – jak taki na przykład „Matejko”, którym między Warszawą a Krakowem jeździło się pół godziny dłużej niż „Premium”, ale o 120 złotych taniej. No trudno, jak już zabawkę kupiliśmy, to nie może jeździć pusta!

A jeszcze spustoszenia, jakich uprzywilejowanie „pendolino” narobi w rozkładach kolei regionalnych – co tam w końcu, że jacyś robole będą do roboty w Warszawie dojeżdżać z jeszcze większymi opóźnieniami niż dotąd, kiedy tu CYWILIZACJA, panie, homologacja na prędkość do 200 kilometrów na godzinę! Do dwustu, słownie! Co prawda, tylko na jednym, osiemdziesięciokilometrowym odcinku, no, ale od czegoś trzeba zacząć.

Z biegiem lat, jak nas zapewniła pani rzecznik PKP, prędkość „pendolino” będzie wzrastać, w miarę remontowania torów. O tym, żeby najpierw zrobić tory, a potem bulić miliardy za superszybkie pociągi, nikt nie pomyślał.

Pamiętam z czasów Gierka historię, bodaj z Ursusa, gdy za ciężkie pieniądze kupiono amerykańskie obrabiarki, ale hala dla nich była niegotowa, więc je tymczasowo przykryto plandekami i zanim halę zbudowano, i z pompą oddano na jakąś sławną rocznicę, kosztowne maszyny pod tymi plandekami zeżarła rdza. Nie wykluczam, że i „pendolino” się rozleci ze starości, zanim ułożą dla niego więcej torów. Ale w końcu: chciało Polactwo, żeby znowu było jak za Gierka, to ma.

Słowem, prędzej czy później pojawią się pytania: a kto te pendoloną zabawkę kupił, i to akurat od firmy, której na Zachodzie nie tak dawno udowodniono, że wręczała w różnych krajach łapówki, by upchnąć tam swe wyroby? (W jakich krajach? Mówiąc językiem amerykańskiego kongresu: „w kraju X” ewentualnie „w państwie Blue”, jakoś nasze władze nie były tak ciekawskie, by się o szczegóły dowiadywać). Pojawią się też pewnie odpowiedzi.

I czy ktoś będzie wtedy ciągał i szargał byłego ministra infrastruktury? Bynajmniej. On już przecież został rozliczony. Za zegarek…”

więcej na: interia.pl

podobne: Misie na miarę naszych czasów. Pomoc publiczna dla PLL LOT. Pendolino nie mieści się na torach. oraz:  cynik9: Nosił wilk razy kilka czyli… związkowa „przedsiębiorczość” w PKP, oraz „refleksja historyczna” z etyką kolejarską w tle. i to: „Puls Biznesu” Będzie konkurencja dla polskich kolejarzy. a także: Forsal: 10 najgorszych polskich inwestycji ostatnich 10 lat

rys. Jerzy Krzętowski

rys. Jerzy Krzętowski

Reklamy

One comment on “Za szybka i za droga zabawka w rękach polityków (na koszt podatników) czyli… historia Pendolino w Polsce.

  1. Pingback: Mazowsze ponad stan, komornicy, odprawy w PKP i kosztowne pendolino, drogie drogi i afera więzienna, JSW strajkuje inwestorzy tracą, kryzys demograficzny i emigracja zarobkowa, przedsiębiorczość stabilna ale mniej firm na rynku, ranking wolności gos

Dodaj komentarz (byle bez epitetów i wulgaryzmów)

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s