Edukacja domowa – prawdziwie szkolna tradycja. Literatura pomocnicza.


edukacja-domowa-w-polsce-frontcover

„…Od dawna oczekiwana na polskim rynku wydawniczym praca poświęcona homeschoolingowi/edukacji domowej. Jej autor, Wiesław Stebnicki, pedagog z USA, nie tylko przedstawia swoją przygodę ze szkołą domową, ale co ważniejsze, wyjaśnia dlaczego edukacja  w wydaniu tradycyjnym, to jest w formie edukacji państwowej, prowadzi  nasze dzieci na manowce, hamując ich talenty, zniechęcając do nauki, a co najgorsze, czyniąc z nich istoty zniewolone przez system, którego głównym celem jest uczynienie z ludzi posłusznych, spolegliwych lemurów. Autor uświadamia nam też, jak ważnym narzędziem odbierającym człowiekowi samodzielność, niezależność i wolność jest szkoła  w wydaniu państwowym…”

Nie wiem co takiego „tradycyjnego” jest w państwowym modelu edukacji, czyli w narzucaniu wolnym ludziom regulacji  w kolejnej sferze ich prywatnego życia, którą do tej pory sami sobie organizowali. Wszak tzw. szkoła jest obecnie obowiązkiem ustawowym a nie zawsze tak było. To zawłaszczenie jest tym bardziej niebezpieczne, że ingeruje w sposób bezpośredni w kwestię kształtowania światopoglądu, a więc w podstawy duchowej i intelektualnej jakości życia i przyszłości rodziców oraz samych dzieci, uszczuplając wagę specyficznych relacji jakie występują między nimi, z racji stanowienia najważniejszej komórki społecznej w państwie – rodziny. Jak dla mnie nie ma nic „tradycyjnego” ani tym bardziej konserwatywnego w tym, że etatyści (politycy) odebrali ludziom prywatnym (kiedyś tylko takie szkoły istniały) decyzyjność (wolność) w tej kwestii, zawłaszczając właśnie (a nie ustanawiając) tradycyjne i jak najbardziej naturalne prawo o decydowaniu rodziców za siebie i swoje dzieci w tak ważnej kwestii jak edukacja i wychowanie.

Nie ma nic wspólnego z „tradycją” (chyba że chodzi o pewną niepokojącą tendencję uwłaszczania się na wolnościach obywateli) to, że państwo (a dokładniej politycy) chce sobie wyhodować/wychować obywatela o „prawidłowo” ukształtowanym światopoglądzie, i to nie tylko w kwestii etatyzmu (jako jedynie słusznego modelu funkcjonowania państwa), czy keynesizmu i redystrybucji (jako jedynie słusznego modelu „gospodarczego”). Chodzi coraz częściej o wyhodowanie konsumenta zapatrzonego w świat materialny, bez którego w sporej części mógłby sobie człowiek doskonale poradzić, ale że model konsumpcyjnego stylu życia jest jednym z ważniejszych generatorów tzw. „finansów publicznych” (dzięki opodatkowaniu), jak też skuteczną metodą ukierunkowania zainteresowań, namiętności i resztek wolności obywateli w niegroźnym dla państwa i odwracającym uwagę od tego co robi kierunku, to program nauczania coraz bardziej upodabnia się do programu rozrywkowego.

Polecam 5 minutowe wystąpienie Pana Wilka o tym jak funkcjonuje tzw. „państwo opiekuńcze” –  Jacek Wilk (Kukiz’15) krótko o przyczynach zapaści demograficznej w Polsce przez pryzmat sztandarowego programu PISu „500 plus na (nie)każde dziecko”, oraz wystąpienie Pana Rafała Wójcikowskiego (Kukiz’15)który merytorycznie obnaża obłudę systemu w najdotkliwszych dla obywateli kwestiach… (Odys)

podobne: „Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie”… oraz: Edukacja domowa lekiem na „szkołę” czyli… sam sobie pościel a się wyśpisz. i to: Edukacja: Ile jest wiedzy w wykształceniu? a także: Wewnętrzna sprzeczność czyli… państwo i wolność. i jeszcze: O patologiach na polskich uczelniach. Podręcznikowa korupcja w szkołach. Potrzebujemy nowej koncepcji nauczania matematyki. polecam również: Ordo Iuris: MEN chce ręcznie sterować szkołami i ingerować w prawa rodziców do wychowania dzieci zgodnie ze swoimi przekonaniami. Lekcje na trzy zmiany. Rodzice trzeci raz zbierają podpisy.

Edukacja - Vitek Skonieczny

Edukacja – Vitek Skonieczny

Myśli małe i duże

Artykuły w sieci, artykułami w sieci ale warto czasami sięgnąć po coś konkretnego.

Najpierw coś czego nie czytałam ale chętnie bym po te pozycje sięgnęła. Poleca je pastor Paweł Bartosik na swoim blogu. Opisy książek i ich okładki skopiowałam od niego – Pawle mam nadzieję, że nie masz nic przeciwko.  Autor wpisu planował napisać pracę doktorską nt. edukacji domowej.

Nauczanie domowe

Wydawnictwo:
Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego , Październik 2004
Liczba stron:
368
Wymiary:
165 x 235 mm
Redaktor:
Krzysztof Jakubiak , Adam Winiarz
Autorzy zajęli się problemem nauczania domowego polskich dzieci od XVIII do XX wieku. W polskiej historiografii jest to pierwsza książka ukazująca zagadnienie nauczania domowego w szerokim kontekście społeczno-politycznym. Autorzy poszczególnych rozpraw i artykułów rzeczowo i w ciekawy sposób przedstawili swoje rozważania na tematy związane z edukacją domową. Ich sądy są wyważone i budzą zaufanie. Sformułowane zostały bowiem na podstawie analizy bogatych źródeł i literatury przedmiotu.W celu przybliżenia…

View original post 751 słów więcej

Reklamy

One comment on “Edukacja domowa – prawdziwie szkolna tradycja. Literatura pomocnicza.

  1. Pingback: W kolejną rocznicę napaści nazistów… o agenturze wpływu w ramach przymusowej „szkoły publicznej”, oraz o patriotyzmie w ramach edukacji domowej. | Łódź Odysa

Dodaj komentarz (byle bez epitetów i wulgaryzmów)

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s